Ludwig von Beethoven (1770-1827) studeerde onder andere, orgel, piano, klavecimbel en altviool en begon op zijn 14e met componeren. Beethovens composities waren aanvankelijk niet zo populair. Kenners vonden ze curieus, grillig en te modern. Beethoven schreef in totaal 9 symfonieën. Sommigen daarvan, zoals de vijfde symfonie (tatata-taaaa!) zijn bij een groot publiek bekend.
De vierde symfonie neemt in het rijtje een wat bijzondere plaats in, en is ook wat minder bekend. Het wordt wel eens ‘een slanke Griekse godin tussen twee reuzen’ genoemd. Op de achtergrond van Beethovens leven speelden revolutie en oorlog een rol. De Vierde Symfonie ontstond tijdens de bezetting van Wenen door de Franse troepen. Het thema ‘oorlog’ komt in veel van Beethovens composities terug. In Frankrijk zorgde de revolutie voor een snelle ontwikkeling van de blaasmuziek: Militaire kapellen moesten letterlijk de straat op. Ook deze invloeden zijn zichtbaar in Beethovens werken: In zijn symfonieën is een grote rol weggelegd voor blaasinstrumenten.
Beethovens eerste twee symfonieen waren goed onthaald: Gemakkelijk, vriendelijk en conventioneel. De derde symfonie, de Eroica, werd door Beethovens vaste uitgever Breitkopf en Hartel teruggestuurd als ‘onverkoopbaar’. Toen hij uiteindelijk een andere uitgever vond, werden de eerste uitvoeringen alsnog behoorlijk bekritiseerd. Beethoven moet zich gerealiseerd hebben dat hij enige concessies moest doen om publiek te behouden. Daarom is de vierde symfonie als geheel een stuk lichtvoetiger dan zijn voorganger. Toch laat Beethoven ook in dit stuk zijn eigenzinnigheid zien.
Modest Moessorgsky (1839-1881): Ouverture Chovantsjsjina
‘Chovantsjsjina’ (De zaak-Chovanski) is een opera in 5 bedrijven. Deze opera is geschreven in de periode 1872-1880. Het deels fictieve onderwerp van de opera is de strijd in Moskou aan de vooravond van het bewind van tsaar Peter de Grote. In de ouverture wordt een idyllische zonsopgang aan de rivier de Moskva, die dwars door de stad Moskou stroomt, gesymboliseerd. Toch is ook de opmaat naar de spannende thematiek van de opera al goed hoorbaar.
Claude Debussy (1862-1918): Petite Suite
Deze vierdelige suite werd oorspronkelijk geschreven voor piano a quatre mains. Een aantal jaar later werd het stuk voor orkest bewerkt door Henri Busser. Dit was in die tijd niet ongebruikelijk. Debussy voerde het stuk zelf voor het eerst uit met de Franse pianist en muziekuitgever Jacques Durand. Deze laatste had hem mogelijk ook wat tips gegeven voor de compositie. Het is een, in vergelijking met andere composities van Debussy, redelijk eenvoudig en toegankelijk werk. Volgens Durand was aan dit soort muziek veel behoefte bij bedreven amateurmusici.
Igor Stravinsky (1882-1971): Berceuse en Finale uit ‘De Vuurvogel’
Componist Igor Stravinsky schreef ‘De Vuurvogel’ in 1910, oorspronkelijk als ballet. Hij was toen nog vrij onbekend, maar twee andere beroemde componisten in die tijd lieten verstek gaan, waardoor de opdracht aan hem werd toebedeeld. In 1945 maakte hij van het stuk ook een orkestsuite. De Vuurvogel is gebaseerd op een Russische legende waarin dertien mooie meisjes door een tovenaar gevangen worden gehouden. Met behulp van de magische vuurvogel en een jonge prins worden zij gered. De tovenaar sterft en de prins trouwt met een van de maagden. Wij spelen hieruit het laatste deel.
We hopen dat jullie allen van de partij kunnen zijn bij dit prachtige jubileum concert!
Het zou een groot cadeau zijn aan ons en onze dirigent als de kerk vol gaat zijn.
Waar: Opstandingskerk, Wilhelminaweg 8 in Woerden.
Wanneer: Zaterdag 1 juni 2024 om 20.00 uur.
Wolfgang Amadeus Mozart (1756 – 1791): Fluit en harp concert
Mozart schreef het concert in april 1778 tijdens zijn zeven maanden durende verblijf in Parijs, in opdracht van Adrien-Louis de Bonnières, duc de Guînes, een voortreffelijk fluitist, om samen te spelen met zijn dochter, Marie-Louise, eveneens voortreffelijk harpiste.
Het stuk heeft in wezen de vorm van een Sinfonia Concertante, een samenspraak tussen ensemble, in dit geval twee instrumenten, en orkest. Deze vorm was in die tijd in Parijs zeer populair. Ook nu nog wordt het concert graag gespeeld: het is technisch en melodieus uitdagend voor de solo-instrumenten.
Dit fluit en harp concert spelen we met twee talenten van het Klooster:
- Oscar Steggink, hij is 16 jaar oud en speelt bijna tien jaar dwarsfluit met veel plezier!
- Simon Panja, hij is ook 16 jaar en al ruim 8 jaar harpist aan de muziekschool 'Het Klooster' in Woerden. Hij heeft een aantal jaar in het Klooster Jeugdorkest gespeeld. Sinds 3 jaar zit hij bij TalentXL, waardoor hij de kans heeft gekregen op verschillende podia op te treden. In die tijd heeft hij vele verschillende genres en stijlen gespeeld, en met veel verschillende instrumenten samen gespeeld.