Onze soliste van het Voorjaarsconcert 2018 haalde in de finale van het Nederlands Vioolconcours van dat jaar de publieksprijs binnen, plus de 2e (jury)prijs. Proficiat!

gallery/logo-sponsorclicks

Doe je webboodschappen via Sponsorkliks en steun ons orkest. 

Händel's Scratch Messiah

Op zaterdag 23 november organiseert het Orkest van het Groene Hart voor het eerst in haar geschiedenis een Scratch Messiah van Händel. Ook Woerden heeft hiermee een primeur, een Messiah in scratchvorm heeft volgens ons nog nooit plaats gevonden.

 

Wij zijn een enthousiast symfonieorkest met Woerden als standplaats en onze leden komen uit de wijde omgeving. Aan vorige samenwerkingen met koren hebben we veel goede herinneringen overgehouden. Omdat wij dit jaar ons 35 jarig jubileum vieren, vonden wij dit een uitgelezen gelegenheid om deze scratch Messiah te organiseren.

 

Onze scratch houdt in, dat je in één intensieve studiedag een groot aantal delen uit dit prachtige stuk leert zingen. Dit doe je niet alleen, maar samen met andere zangers en solisten. En uiteraard word je begeleid door het orkest, onder leiding van ervaren dirigent Jim Roodnat. Aan het einde van de studiedag zullen alle geoefende stukken worden uitgevoerd voor een zaal vol publiek.

 

Misschien heb je de Messiah al eens gezongen, of wordt dit de eerste keer; het wordt gegarandeerd een leuke en leerzame dag. Lijkt het je leuk om hier aan mee te doen of wil je meer informatie:

gallery/screen

Over Händel en de Messiah

Rond de tijd van het ontstaan van de Messiah was Händel's succes in
Londen tanende, hij overwoog een 'sabbatical year' te nemen. Het was Charles Jennens, zijn vriend en librettoschrijver, die met lede ogen zag hoe Händel dreigde weg te zakken in de vergetelheid.

 

Het libretto voor de Messiah werd door Jennens in de zomer van 1741 aan Händel  gepresenteerd. George Frideric Händel kreeg inspiratie en componeerde binnen drie weken de muziek voor de Messiah: ‘begonnen op 22 augustus en klaar op 12 september’. 

 

De première van de Messiah vond plaats op 13 april 1742 in Dublin, onder leiding van hemzelf. Händel dirigeerde de Messiah 56 keer en paste hem diverse malen aan voor de verschillende omstandigheden zoals beschikbaarheid van bepaalde solisten of instrumenten.

 

Alle teksten van de Messiah zijn rechtstreeks ontleend aan de Bijbel en afkomstig uit de St. James-vertaling van 1611, te vergelijken met de Statenvertaling in ons land. 


Bij de première bestond het koor uit 16 zangers en het orkest uit strijkers, continuo, trompet en pauken. (De versie die wij gebruiken is de 'Mozart-versie'. Mozart heeft, in opdracht van de keizerlijke hofbibliothecaris en groot muziekliefhebber Gottfried Van Swieten in Wenen, blazerspartijen aan de Messiah toegevoegd).


Het stuk was een groot succes; dames werd verzocht niet in hoepelrok te komen om meer kaarten te kunnen verkopen. Rond 1750 ontstond in Engeland een traditie om de Messiah uit te voeren. Händel sloot vanaf dat jaar zijn jaarlijkse seizoen voor de Vasten af met de Messiah (m.a.w. dicht tegen Pasen, en niet tegen Kerstmis). In de VS gaf de Händel and Haydn Society in 1857 een complete Messiah met tussen de 600 en 700 stemmen. Dit succes leidde tot een uitvoering van het Hallelujahkoor bij de Grand National Celebration of Peace met 10.000 stemmen en een orkest van 500 leden.